Integritetspolicy
Senast uppdaterad: 2025-09-29
1. Introduktion
Persdotter
Juristbyrå AB respekterar din integritet och är engagerade i att skydda dina
personuppgifter. Denna integritetspolicy förklarar hur Persdotter Juristbyrå AB
samlar in, använder, lagrar och skyddar dina personuppgifter i enlighet med
dataskyddsförordningen (GDPR) och svensk dataskyddslagstiftning.
2. Vilka personuppgifter samlar vi in?
Vems
personuppgifter:
·
Klienter
·
Motparter
·
Ombud
för motparter
·
Vittnen
·
Handläggare
vid myndighet
·
Övriga
personer som på annat sätt har anknytning till ett uppdrag
·
Personer
som kontaktar Persdotter Juristbyrå AB via kontaktformulär på hemsidan
·
Personer
som söker anställning hos oss
Vi kan
komma att samla in och behandla följande personuppgifter:
Kontaktuppgifter:
·
Namn
·
E-postadress
·
Telefonnummer
·
Postadress
·
Företagsuppgifter
Ärendeinformation:
·
Uppgifter
relaterade till ditt juridiska ärende
·
Korrespondens
mellan dig och oss
·
Uppgifter
om funktion i bolag eller organisationer
·
Juridiska
dokument och handlingar
·
Fakturor
och betalningsuppgifter
·
Förekomst
i andra mål, mål, domar eller juridiska förfaranden eller dylikt om det är
nödvändigt och relaterade till ditt ärende
·
Känsliga
uppgifter (som tex hälsotillstånd, medlemskap i fackförening eller om det är
nödvändigt och relaterade till ditt ärende
Teknisk
information:
·
IP-adress
(används för skydd mot oönskade meddelanden vid användning av kontaktformulär)
·
Webbläsartyp
·
Information
om hur du använder vår webbplats (via cookies)
Rekryteringsuppgifter:
·
Kontaktuppgifter,
CV och personligt brev från dig som söker anställning
3. Hur samlar vi in personuppgifter?
Vi samlar
in personuppgifter när du:
·
Kontaktar
oss via e-post, telefon eller kontaktformulär
·
Bokar
en konsultation
·
Anlitar
oss för juridiska tjänster
·
Besöker
vår webbplats
·
Kommunicerar
med oss angående ett pågående ärende
·
Skickar
in en jobbansökan
Vi samlar
in uppgifterna:
·
Genom
dig direkt
·
Från
det bolag du representerar
·
Från
offentliga register och sökmotorer
·
Från
det som översänds av motparter respektive deras ombud
·
Från
offentliga myndigheter
·
Via
din IP-adress när du använder vårt kontaktformulär (för att skydda oss mot
oönskade meddelanden)
4. Varför samlar vi in dina personuppgifter?
Vi
behandlar dina personuppgifter för följande ändamål:
Fullgöra
vårt uppdrag:
·
För
att kunna tillhandahålla juridiska tjänster och rådgivning
·
För
att kunna utföra jävskontroll
·
För
att kunna utföra penningtvättskontroll
·
För
att kommunicera med dig angående ditt ärende
·
För
att kunna tillvarata dina intressen
·
För
att upprätta juridiska dokument
·
För
att förhindra bedrägeri
·
För
att kunna kommunicera med potentiella klienter, leverantörer och övriga
intressenter
Rättslig
grund: Behandlingen
är nödvändig för fullgörande av avtal med dig som klient och för att skydda
dina intressen, behandlingen är nödvändig för att fullgöra rättslig
förpliktelse som åvilar Persdotter Juristbyrå AB samt har Persdotter Juristbyrå
AB ett berättigat intresse. När vi behandlar känsliga personuppgifter (såsom
uppgifter om hälsa, ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös
eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, genetiska uppgifter,
biometriska uppgifter, sexualliv eller sexuell läggning) sker detta endast när
det är nödvändigt för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga
anspråk, eller när du har lämnat uttryckligt samtycke.
Administrering:
·
För
fakturering och bokföring
·
För
att hantera klientrelationen
Rättslig
grund: Behandlingen
är nödvändig för fullgörande av avtal med dig som klient och för att skydda
dina intressen, behandlingen är nödvändig för att fullgöra rättslig
förpliktelse som åvilar Persdotter Juristbyrå AB samt har Persdotter Juristbyrå
AB ett berättigat intresse.
Rättsliga
krav:
·
För
att uppfylla lagstadgade skyldigheter och arkiveringsskyldigheter (t.ex.
bokföringslag, penningtvättslagstiftning)
Rättslig
grund: Behandlingen
är nödvändig för att fullgöra rättslig förpliktelse som åvilar Persdotter
Juristbyrå AB.
Rekrytering:
·
För
att kunna hantera rekryteringsprocesser och utvärdera kandidater
Rättslig
grund: Behandlingen
är nödvändig för vårt berättigade intresse av att kunna rekrytera medarbetare
till verksamheten (intresseavvägning).
SPAM-skydd:
·
För
att skydda vårt kontaktformulär mot oönskade automatiserade meddelanden
Rättslig
grund: Behandlingen
är nödvändig för vårt berättigade intresse av att säkerställa funktionaliteten
i vår kommunikation och skydda oss mot missbruk (intresseavvägning).
5. Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi sparar
inte dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till de
ändamål för vilka de behandlas. Ärendehandlingar sparar vi i tio år efter att
ett uppdrag avslutats, vilket är i linje med god advokatsed och säkerställer
att vi kan hantera eventuella frågor som kan uppstå efter avslutat ärende.
Bokföringsmaterial behandlar vi enligt bokföringslagens krav och sparar därför
i sju år.
Personuppgifter
från vårt kontaktformulär sparas så länge som behövs för att hantera din
förfrågan och eventuell efterföljande kommunikation. Ansökningshandlingar från
personer som söker anställning sparas i högst två år efter avslutad
rekryteringsprocess.
För
uppgifter som samlas in via vår webbplats, såsom cookies och liknande tekniker,
gäller de tidsperioder som anges i vår cookiepolicy. När lagringsperioderna har
löpt ut gallrar vi personuppgifterna, såvida det inte finns andra rättsliga
eller berättigade skäl att behålla dem längre.
6. Vem delar vi dina personuppgifter med?
Vi
behandlar dina personuppgifter konfidentiellt och delar dem endast när det är
nödvändigt:
Motparter
och deras ombud:
·
I
samband med förhandlingar, tvister eller avtalsingående
Professionella
rådgivare:
·
Juridiska
rådgivare, revisorer och andra konsulter när det krävs för att fullgöra våra
tjänster eller tillvarata våra eller klients rättigheter
Myndigheter
och domstolar:
·
När
vi är juridiskt skyldiga eller när det krävs enligt lagstadgade krav eller
myndighetsbeslut (t.ex. domstolar, Skatteverket, polisen)
Tjänsteleverantörer:
·
IT-leverantörer
och molntjänster (som behandlar data för vår räkning)
·
Bokföringskonsulter
·
Fakturahanteringssystem
·
Tjänster
för drift av webbplats
Alla våra
tjänsteleverantörer är bundna av personuppgiftsbiträdesavtal och får endast
behandla personuppgifter enligt våra instruktioner.
Andra
situationer: Vi kan
även dela dina personuppgifter när det inom ett visst uppdrag är nödvändigt för
att tillvarata klients rättigheter och/eller krävs för uppfyllelse av ett för
oss berättigat intresse.
Vi säljer aldrig dina personuppgifter till tredje part.
7. Överföring till länder utanför EU/EES
Vi
strävar efter att lagra alla personuppgifter inom EU/EES. Vi använder
molntjänstleverantörer som kan ha servrar utanför EU/EES. I sådana fall
säkerställer vi att adekvata skyddsåtgärder finns på plats genom
personuppgiftsbiträdesavtal och standardavtalsklausuler i enlighet med GDPR för
att skydda dina personuppgifter vid eventuell överföring till tredje land.
8. Hur skyddar vi dina personuppgifter?
Vi vidtar
tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina
personuppgifter, bland annat genom:
·
Krypterad
kommunikation (SSL/TLS)
·
Lösenordsskyddade
system
·
Begränsad
åtkomst (endast behörig personal)
·
Säkra
servrar och molntjänster
·
Fysisk
säkerhet (låsta utrymmen för dokument)
·
Regelbundna
säkerhetsuppdateringar
·
Säker
destruktion av känslig information
9. Automatiserat beslutsfattande och profilering
Vi
använder inte automatiserat beslutsfattande eller profilering som får rättsliga
konsekvenser för dig.
10. Dina rättigheter enligt GDPR
Du har
följande rättigheter gällande dina personuppgifter:
Rätt
till tillgång (registerutdrag):
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig och
begära utdrag över dessa uppgifter.
Rätt
till rättelse: Du
har rätt att få felaktiga eller ofullständiga uppgifter rättade.
Rätt
till radering ("rätten att bli glömd"): Du har rätt att få dina personuppgifter
raderade under vissa omständigheter. Observera att vi kan vara skyldiga att
behålla vissa uppgifter enligt lag eller god advokatsed, exempelvis
ärendehandlingar som måste sparas i tio år. Vi kan även behöva behålla
uppgifter om vi har ett berättigat intresse av detta, till exempel för att
kunna försvara oss mot rättsliga anspråk eller fullgöra rättsliga
förpliktelser.
Rätt
till begränsning av behandling:
Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas,
exempelvis om du ifrågasätter om behandlingen är laglig.
Rätt
till dataportabilitet:
Du har rätt att få ut vissa av dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt
använt format och få dem överförda till annan personuppgiftsansvarig.
Rätt
att göra invändningar:
Du har rätt att invända mot behandling som baseras på berättigat intresse eller
intresseavvägning.
Rätt
att återkalla samtycke:
Om behandlingen baseras på samtycke kan du när som helst återkalla hela eller
delar av det.
Viktigt
om sekretess och begränsningar i rätten till tillgång: Som juristbyrå omfattas vi av
tystnadsplikt enligt rättegångsbalken. Detta innebär att din rätt till tillgång
och insyn kan begränsas om utlämnande av uppgifter skulle strida mot vår
sekretess gentemot våra klienter. Exempelvis kan motparter, vittnen och andra
tredje parter i allmänhet inte få tillgång till information som omfattas av
juristens tystnadsplikt gentemot klienten.
Rätt
att klaga: Om du är
missnöjd med vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna
klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
11. Cookies och webbplatsdata
Vår
webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse och för analys av
webbplatstrafik. Cookies är små textfiler som lagras på din enhet.
När du
besöker vår webbplats visas en cookie-banner där du kan välja vilka cookies du
accepterar. Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar genom
cookie-bannern på webbplatsen.
För mer
detaljerad information om vilka cookies vi använder och hur de hanteras, se vår
cookiepolicy: [länk till Cookiebots automatiska cookiepolicy - uppdatera när du
har länken från Cookiebot]
12. Länkar till andra webbplatser
Vår
webbplats kan innehålla länkar till externa webbplatser. Vi ansvarar inte för
integritetspraxis på dessa webbplatser. Vi rekommenderar att du läser deras
integritetspolicyer.
13. Ändringar i integritetspolicyn
Vi
förbehåller oss rätten att uppdatera denna integritetspolicy. Vid väsentliga
ändringar kommer vi att informera på vår webbplats. Vi rekommenderar att du
regelbundet läser igenom denna policy för att hålla dig uppdaterad. Senaste
uppdatering framgår i början av dokumentet.
14. Kontakta oss
Om du har
frågor om denna integritetspolicy eller vill utöva dina rättigheter, kontakta
oss:
Personuppgiftsansvarig: Persdotter Juristbyrå AB
Organisationsnummer:
559271-2953
Adress:
Kvarngränd 3, 761 30 Norrtälje
E-post: kristina@persdotterjuristbyra.se